Zakelijk Brabant
Image default
Internet

De juiste CRM-software voor MKB

Hierdoor kunnen kleine bedrijven profiteren van betaalbare, gebruiksvriendelijke en schaalbare CRM-software.

Geen enkel bedrijf kan overleven in afzondering van zijn klanten. Customer Relationship Management (kortweg CRM) is dan ook de centrale taak van elk bedrijf. Het doel is om alle relatieprocessen tussen klanten en bedrijven te optimaliseren. In het tijdperk van digitale transformatie worden vooral softwareoplossingen gebruikt. Welke eigenschappen een geschikte software moet hebben, hangt onder andere af van de grootte van het bedrijf. In het volgende willen we enkele belangrijke functies en functies van een CRM-software voor MKB nader bekijken. 

CRM-software: een overzicht 

Een CRM-systeem stelt bedrijven in staat om alle klantrelatieprocessen digitaal in kaart te brengen. Binnen het systeem kunnen de processen vervolgens worden beheerd, geoptimaliseerd en geautomatiseerd. De CRM-software wordt  ook gebruikt als centrale database voor alle klantinformatie. 

Het digitale klantenbestand 

Voor elke klant wordt een apart, digitaal bestand aangemaakt, waarin alle informatie van stamgegevens tot contactgeschiedenis wordt bijgehouden. Afhankelijk van de branche van het bedrijf of de grootte van het bedrijf, spelen verschillende criteria een belangrijke rol bij de selectie van een geschikt systeem. De CRM-markt is zeer divers, waardoor er ook voor kleinere bedrijven tal van passende oplossingen te vinden zijn. 

CRM-software voor kleine bedrijven 

Uiteindelijk heeft elk bedrijf zijn eigen individuele eisen voor geschikte bedrijfssoftware. Om deze reden is het alleen mogelijk om tot op zekere hoogte te generaliseren waar kleinere bedrijven op moeten letten bij het kiezen van een CRM-systeem. Toch zijn er enkele fundamentele overeenkomsten in de eisenprofielen van veel kleine bedrijven. In het volgende willen we deze nader bekijken, waarbij geen aanspraak wordt gemaakt op volledigheid. De belangrijkste kenmerken van CRM-software voor kleine bedrijven zijn: 

  1. Schaalbaarheid 

  2. modulair ontwerp en 

  3. Bruikbaarheid. 

  1. Schaalbaarheid 

Schaalbaarheid verwijst naar het vermogen van een softwareoplossing om zich aan te passen aan de veranderende eisen van een bedrijf op het gebied van prestaties. Kleine bedrijven streven veelal naar groei of zitten al in een acute groeifase. In de loop hiervan veranderen ook de eisen van het bedrijf voor een geschikte bedrijfssoftware. Als er extra medewerkers worden aangenomen, is ook verdere toegang tot het systeem vereist. Tegelijkertijd groeit ook de benodigde opslagcapaciteit. Als een schaalbaar systeem wordt gebruikt, kunnen snel en eenvoudig extra gebruikers worden toegevoegd. Cloudgebaseerde systemen bieden hier een overeenkomstige flexibiliteit. Hetzelfde geldt voor bedrijven die momenteel een herstructurering of rationalisatie ondergaan en krimpen. 

  1. Modulair ontwerp 

Tal van softwaresystemen hebben een modulair ontwerp. Elke module bevat meestal de functies die meestal nodig zijn in een specifiek bedrijfsgebied of voor een specifiek toepassingsgebied. Het gebruik van een cloudgebaseerd bedrijf maakt het voor kleine bedrijven gemakkelijker om nieuwe functiepakketten te boeken als dat nodig is. Ook dit kan snel relevant worden voor bedrijven die groeien. Hetzelfde geldt voor het  uitbesteden van bepaalde functies. In deze gevallen kunnen modules eenvoudig worden toegevoegd zoals HRM of marketing automation. De kosten van de software worden meestal ook verlaagd bij het gebruik van een cloudgebaseerd systeem.

  1. Bruikbaarheid  

Usability is een echt modewoord geworden. Maar achter het anglicisme schuilt een belangrijke trend die momenteel de softwarewereld beïnvloedt. De gebruiksvriendelijkheid van een systeem speelt een steeds belangrijkere rol in bedrijven van elke omvang. Aan de ene kant betekent dit dat het systeem zo intuïtief mogelijk moet zijn. Gebruikers hebben daardoor minder tijd nodig om zich vertrouwd te maken met de gebruikersinterface en om het systeem volledig te kunnen gebruiken. Aan de andere kant, met gebruiksgemak gaan meestal ook opties voor personalisatie; bijvoorbeeld dashboards; Langs. 

Vooral kleine bedrijven hebben vaak geen eigen IT-afdeling die gebruikers kan helpen bij het opzetten en gebruiken van het systeem. Om deze reden is het voor deze bedrijven raadzaam om CRM-software te introduceren die zo gebruiksvriendelijk mogelijk is.