Ben jij op zoek naar een Google AdWords specialist maar weet jij niet wat de eigenschappen zijn van een Google AdWords specialist. Hieronder zullen we hier kort uitlichten zodat je precies weet waar je naar moet zoeken als je op zoek bent naar een SEA specialist. Eigenschap 1: Het hebben van analytisch vermogenAls Google AdWords specialist moet je analytisch vermogen hebben. Het grote voordeel van online marketing ten opzichte van offline marketing is dat je data namelijk nauwkeurig kunt meten waardoor je hierop kunt aansturen. De online data geeft inzichten in het gedrag van bezoekers en prestaties van campagnes. Daarnaast zijn er steeds verregaandere toepassingen mogelijkheden bijvoorbeeld big data. Hiermee kun je voorspellende analyses maken waardoor je als marketeer hier weer op kunt anticiperen. Kortom, het hebben van Analytisch vermogen is een eigenschap die je als SEA specialist wel moet hebben. Eigenschap 2: Strategisch inzichtAls je als SEA specialist aan de gang wilt gaan zul je als eerst vragen wat voor ambities en doelstellingen een bedrijf heeft. Om deze doelstellingen te behalen moet een marketeer KPI’s ontwikkelen. KPI staat voor kritische prestatie indicatoren waardoor er naast de omzet ook gekeken moet worden hoe deze KPI’s behaald kunnen worden. Hierbij kun je denken aan het behalen van een orderwaarde of een conversieratio. Eigenschap 3: Een rol als adviseurNatuurlijk zijn de voornamelijkste werkzaamheden het analyseren van data en het opzetten van campagnes. Echter, moet er ook gekeken worden wat er gebeurt met de KPI’s die zijn opgesteld. Op basis hiervan wordt er een adviesgesprek gepland waardoor nieuwe actiepunten zullen volgen. Als marketeer heb je dus ook een adviserende rol om de ondernemer te adviseren wat er gedaan moet worden om bepaalde doelen te behalen. Eigenschap 4: Communiceren en presenterenNatuurlijk kun je als online marketeer mooie analyses en adviezen generen, maar het is ook van belang om een presentatie te ontwikkelen. Hierbij moet je niet alleen de informatie kunnen overbrengen maar ook de ondernemer kunnen overtuigen.
Om deze reden is het goed om in een vroeg stadium je collega’s te betrekken. Hierdoor krijg je direct feedback om je plan beter te maken. Om deze reden is het ook niet leuk om ideeën visueel uit te werken. Hierbij kun je het best de informatie verwerken in een dashboard zodat je zeker weet dat je alles goed hebt verwerkt. Eigenschap 5: Pro-actief handelenEn als laatst is de belangrijkste eigenschap dat je pro-actief moet handelen. De ondernemer heeft namelijk een doel en dat is meer verkeer en daarom meer omzet genereren. Dit is lastig om te realiseren als je niet pro-actief bent. Probeer daarom altijd actief te handelen naar wat je ziet.
Ben jij bijvoorbeeld bezig met een advertentie in Google, maar zie jij dat de teksten op de website niet goed zijn en uiteindelijk niet zullen converteren? Dan is het goed om jezelf proactief op te stellen en de ondernemer te informeren dat de teksten niet goed zijn. Hierdoor zul jij aan de ene kant de ondernemer helpen en aan de andere kant zul jij meer omzet genereren voor jezelf. Een specialist die hierbij kan helpen is bijvoorbeeld DoubleSmart uit Gouda.
|