Volg deze stappen voor het opzetten van een succesvolle Duitse webshop

Heb je spannende ondernemersplannen? Dan is het ook nodig om online zichtbaar te zijn. Het opzetten van een webshop vraagt flink wat voorbereiding. Je wilt natuurlijk wel dat alles in één keer goed gaat. Zeker wanneer je je webshop in een ander land gaat opzetten. Voor de ondernemers onder ons die van plan zijn een succesvolle Duitse webshop op te zetten, hebben we de belangrijkste adviezen op een rijtje gezet. Na het lezen van dit artikel moet het helemaal goedkomen!

Wat zijn de kansen op de Duitse markt?

De e-commerce in Duitsland (en daar horen Duitse webshops bij) is in 2019 flink gestegen. Bijna de helft van de totale omzet wordt door Duitse webshops gegenereerd. Het is dan ook een goed idee om je bedrijf uit te breiden en je product(en) te gaan aanbieden op de Duitse markt. Deze online afzetmarkt is relatief gemakkelijk te betreden, dus we gaan je vertellen wat je moet doen om succesvol aan de slag te gaan in ons buurland met je (nieuwe) webshop. Lees ook deze interessante tips voor een Duitse website. Schakel over op de Duitse taal

Dit klinkt misschien logisch, maar veel ondernemers denken er in eerste instantie niet goed over na. Wanneer je je webshop in een ander land beschikbaar maakt, zorg er dan ook voor dat je mensen in dienst neemt die deze taal goed beheersen. Het is niet voldoende om alleen de teksten op de website te vertalen. Voor een volledige en positieve klantenervaring, is het van belang dat ook de klantenservice (denk aan vragen, klachten, complimenten, et cetera) in het Duits afgehandeld kunnen worden.

Neem een SEO-tekstvertaler in de arm

Je wilt dat de teksten op je website voor Duitse klanten goed leesbaar zijn. Maar het is ook belangrijk om na te denken over de SEO van je website, wanneer je uitbreidt naar een nieuwe markt. Zo is het niet vanzelfsprekend dat de keywords die het in het Nederlands goed doen, ook in het Duits zullen slagen. Een goede SEO-tekstvertaler kan dit keyword onderzoek voor jou uitvoeren. Zo kan er worden uitgezocht welke keywords een goede ranking voor je website creëren op deze nieuwe (Duitse) markt.

Lokaliseren en aanpassen

Niet in alle landen worden dezelfde betaalmogelijkheden gehanteerd. Zo werkt iDeal heel goed in Nederland, maar in Duitsland heeft men doorgaans de voorkeur aan PayPal. Ook doet men daar graag aan achteraf betalen of wordt er met een creditcard betaald. Denk dus goed na over welke betaalmogelijkheden je voor je Duitse webshop wilt activeren. Marktonderzoek is nooit overbodige luxe, wanneer je niet zeker weet hoe je het best op een bepaalde markt kunt inspelen.

Een verplicht onderdeel; een impressum

Omdat je geen gezeur wilt krijgen wanneer je Duitse webshop online gaat, is het nog nodig om een impressum toe te voegen aan je website. Duitse webshops zijn verplicht om een impressum te hebben. Wat het precies is? Een overzicht waarin staat wie de eigenaar van de webshop is en wie het auteursrecht heeft. De naam en het adres van zowel aanbieder als eigenaar, het telefoonnummer en e-mailadres en nog een aantal andere gegevens, moeten te allen tijde vindbaar zijn op de website. Zo zijn er nog meer regels waar een Duitse webshop aan moet voldoen.

https://www.machielsen.nl/duitse-webshop/